Wednesday, August 23, 2006

أبو سنجة طويلة

سرحت لما شفت في التلفزيون عبد المنعم مدبولي وهدى سلطان بيغنوا تووت...تووت.
الأغنية دي لما كانت بتيجي زمان كان كل الاطفال يرددوها بالذات الحتة بتاعة "ابو سنجة طويلة ...عامل هليلة... توت توت توت"
دلوقتي العيال كله قاعد قدام سبيس توون ومركز قوي مع سابق ولاحق وعاملين زي العجول من كتر اكل الحلويات
وولما جت بنتي اللي عندها سنة ومسكت في بنطلوني بقى كل اللي في بالي - أمال البنت بنتي دي هاتتفرج على ايه ان شاء الله؟ ,ده انا حتى أظن ان توم وجيري اتصالحوا وبيخمسوا في طقم سنان واحد دلوقتي...أي كارتون حاليأ عبارة عن صراعات يا إما على كرة أو بوكيمون ..

أنا شخصيأ بتبسط جدأ لما أشوف اي برنامج من برامج طفولتي المفضلة ولا أشعر بأي حرج في متابعتهم .... وياسلام بقى لو ربنا رزق بحلقة من كارتون السنافر, مراتي تعلن حالة الطوارئ لمتابعتها ... ولا كوكي كاك يا سلاااااام دي تبقى ليلة :_)
المهم إن ربنا يستر على العيال الغيرة من التخلف العقلي اللي بيشوفوه برة وجوة التليفزيون.

9 Comments:

Blogger Gid-Do - جدو said...

احمس
انت فى مصر ولا لسة فى امريكا؟
شفتك معلق عند سوسة المفروسة بالانجليزى يامرسى قلت اسال عليك عرفنا اخبارك

11:30 AM, August 24, 2006  
Blogger Ahmoss said...

thx for stop by
I replied on your blog and sorry it came up twice

9:17 PM, August 25, 2006  
Blogger Gid-Do - جدو said...

المهندس احمس طارد الهكسوس
هو انا اعرف ان جدنا تحتمس كان ابو الهندسة معرفش لية مختش اسمة علشان تبقى اسم على مسمى وخت اسم احمس يارت تنورنى ـوياترى هنا بتعمل دكتوراة ولا حاجة تانية
نقطة تانية مبتكتبش عربى لية؟ اذا كانت مسئلة كى بورد فلها حل والوندوز اكس بى بيكتب عربى اما اذا كنت بتحب تكتب انجليزى دة يبقى وضع متروك ليك
انا جيت هنا علشان اشكرك على التعليق بتاعك والمرتين خير وبركة وتلاحظ انى كنت كاتب قصيدة التليفون لينزار قبانى ثم شلتها لانى عاوزك تكتب فى مدونتك عن نقل تمثال عظيم البنائين جدنا رمسيس التانى وانا احول الناس عليك لانى شفت النقل التليفزيونى الفاشل بتاع مصر للحدث وقلت لزوجتى لما نقلوا المميا لفرنسا اتعملها جواز سفر دبلوماسى وعملوها زيارة ملكية واحنا عملناها زى مايكون شركة المقاولين العرب بتنقل طوبة من ميدان لميدان فين الموسيقى العسكرية وقوات رمزية من حرس الشرف وفين الناس اللى كانت لازم تقف على الصفين لتحية ملك لوكان موكب الرئس ماشى فى عربية مكشوفة كانوا عملوا حراسة خرافية عاوزك تكتب عن اللى تعرفة وتحط اسم استاذك لانى بعد ماعرفت اسمة منك كنت ناوى احط كلمة شكر فى مدونة مخصوص لكن عاوزك انت تكتب ومتخفش وبلاش تقول ان الراجل استاذك علشان محدش يعرفك لك تحياتى ولك كل الحب

8:31 AM, August 26, 2006  
Anonymous Anonymous said...

احمس
احب اعرفك وبشدة انى من مدمنى افلام الكارتون لحد لحظتنا هذه...بانتظرها من الوقت للتانى ومكنتش بافوت حاجة وانا زى الشحطة كدة واللة لحد دلوقتى...يمكن دى هى حتة الطفولة اللى ما زلنا متمسكين بيها جوانا وسط زحمة الحياة والمشاغل؟؟ ...انا باحب ارجع للايام دى وسط الرسوم المتحركة والوانها وحركاتها

1:57 PM, August 26, 2006  
Blogger Mai Kamel said...

ولله معاك حق..
اسعدني المرور بمدونتك

1:58 PM, August 26, 2006  
Blogger Ahmoss said...

شكراً جزيلاً يا جدو على ردك هذا .. أنا إخترت أحمس لأنه قاوم الوضع السئ الذي مرت به وقتها وإن كان تحتمس ورمسيس عظام أيضاً لكنهم كانوا نتاج فترات القوة أما أحمس فقد نهض من التراب والدمار ليبني دولة قوية متماسكة.
أنا هنا في الولايات المتحدة منتدب للعمل بمشروع تابع لإحدى شركات السيارات بكاليفورنيا ولو إن موضوع الدكتوراه ده في الخطة إن شاء الله .... أنا كاتب موضوع مهم وأرجو أن أرى تعليقك عليه

11:08 PM, August 26, 2006  
Blogger Ahmoss said...

شهرزاد ... كلامك أكيد صحيح هي لحظات الواحد بيرجع بريء تاني بس اللذيذ إنك بتبص حواليك ياحسن تتمسك متلبس بالبراءة
شكراً لمرورك

وإنتي شرفتي المدونة يا مي ..... شكراً لمرورك

11:08 PM, August 26, 2006  
Blogger Z_Diva said...

la bas mtnkersh in elmo7akek konan carton gamed, we by the way, homa mabygebosh koky kak leh sa7e7??!!!

3:18 PM, October 18, 2006  
Blogger kareem azmy said...

صديقى احمس

انا بجد بحب الكرتون انا كمان
ههههههههههههههه
بجد بجد نفسى نبقى اصدقاء
عارف
انا بحث الانسان اللى بيبقى جواه زكريات الطفولة او لسه بيحب الحاجات اللى كان بيحبها و هو طفل بحس انه لسه نقى و طاهر و لسه جواه هذا الصفاء الذى يزول عند كثيرون مع مرور الوقت
ارجوك حافظ على هذا الجزء داخلك

و سلامى لابنتك الصغيرة
تحياتى
كريم

6:31 AM, November 29, 2006  

Post a Comment

<< Home